بازار تبریز یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به شمار می‌‌رود. گفته می‌شود این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع بزرگ‌‌ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان نیز است. بازار تبریز در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۷۲۰۷۹۲
سفری تماشایی به بازار بزرگ تبریز |مجموعه‌عکس|

جام جم سرا: عواملی مانند سبک معماری بازار، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها، کاروان سرا‌ها، دالان‌ها، راسته‌ها و همچنین انواع مشاغل و حرفه‌ها، وجود تعداد بسیاری مدرسه و مسجد که عمدتاً از سابقه تاریخی برخوردارند، این بازار را به نمونه عالی مجهز تجارت، کسب و زندگی اسلامی و شرقی تبدیل کرده است.

این بازار از سمت شرق به عالی‌ قاپو (مجموعهٔ کاخ‌های ولیعهدنشین) و از سمت غرب به مسجد جامع محدود شده و از سمت شمال، بخش‌هایی از شمال رودخانهٔ مهران‌رود را شامل می‌‌شود. این دو بخش به وسیلهٔ پل‌های چوبی که در امتداد راسته ‌بازار قرار دارند، به هم متصل می‌‌شوند.


بازارچه‌‌های بازار تبریز عبارتند از: بازار امیر، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه تبریز، بازار شیشه‌گرخانه، بازار صادقیه، بازار عباچی، بازار کفاشان، بازار یمنی‌دوز، و راسته ‌بازار که جزء یکی از بزرگ‌ترین بازارچه‌های بازار تبریز است. تیمچه‌ها و سراهای متعددی در این بازار وجود دارد که محل عرضه بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم است و از این حیث به بازار ملی نیز شهرت دارد.

(عکس: حسین خسروی/تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
خوشگل بود! ما هم توشهرمون از این بازارهای قدیمی وسنتی داریم! كه شامل كاروانسراها و چند راسته بازاره كه از همه طرف بهم راه داره. بازارمسگرها، زرگرها، فرش، كفش دوز خانه و... این بازارها همیشه شلوغه و پر رفت و آمده! وزندگی حسابی جریان داره!!
farzane
United States
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی
فاطمه
United States
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
تابستون رفتیم اینجا واقعا كه شهر تبریز شهر اولین هاست همه چیز عالی بود به خصوص مردمش خیلی مهمون نوازند به همه توصیه میكنم حداقل برا یه بارم كه شده به این شهر سفر كنند
ندا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
تابستان 1387 از این بازار دیدن كردم، الان دقیقا تیر 87 را به یاد آوردم، دوستان عزیز باستان شناسی ورودی 83 دانشگاه آزاد مرودشت هر جا هستید برایتان آرزوی موفقیت دارم.

نیازمندی ها